Jak urządzić ergonomiczne stanowisko pracy?

2024-07-18
Jak urządzić ergonomiczne stanowisko pracy?

Współczesne realia pracy wymagają spędzania wielu godzin dziennie przed komputerem. Długotrwałe siedzenie, które nie jest naturalną pozycją dla naszego organizmu, prowadzi do różnych dolegliwości, takich jak ból pleców, szyi, nadgarstków czy oczu. Skutkiem tego jest ogólne pogorszenie samopoczucia oraz spadek efektywności i kreatywności. 

Ergonomia, nauka o optymalnym dostosowaniu warunków pracy, dostarcza narzędzi do tworzenia zdrowego i efektywnego środowiska pracy. Produkty serii Spacetronik Ergoline są zaprojektowane z myślą o komforcie użytkownika, uwzględniając zasady ergonomii.

Co to jest ergonomia?

Ergonomia to dyscyplina naukowa zajmująca się przystosowaniem środowiska oraz warunków pracy dla dobra człowieka. Jak podaje Encyklopedia PWN [1], celem ergonomii jest nie tylko ochrona zdrowia pracownika, ale także zapewnienie mu jak najlepszych warunków do rozwoju własnej osobowości i zwiększenia kreatywności

Ergonomia odgrywa więc znaczącą rolę w naszym życiu zawodowym. Mimo to, wciąż bywa pomijana i bagatelizowana przez niektórych pracodawców. Trend ten zmienia się na korzyść ergonomicznego trybu pracy, co widać po działalności Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego, obecnego w Polsce od 1977 roku [2] . PTErg jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Ergonomicznego. Dlatego regularnie uczestniczy w konferencjach i kongresach ergonomicznych, mających na celu poprawę jakości pracy.

Jak wygląda prawidłowe stanowisko pracy?

W pracy przy komputerze najważniejsza jest prawidłowa postawa ciała. Utrzymywanie pozycji siedzącej jest dla człowieka mniej męczące fizycznie w porównaniu ze staniem, jednak powoduje znacznie większe obciążenie odcinka lędźwiowego. Dlatego długie przebywanie w takiej pozycji może wpływać negatywnie na stawy kręgosłupa oraz mięśnie pleców i szyi. Ergonomiczne stanowisko pracy powinno być wyposażone w odpowiednie meble i sprzęt komputerowy, dopasowane do indywidualnych potrzeb pracownika [3].

Blat biurka powinien mieć wymiary co najmniej 100 x 80 centymetrów, a także regulację umożliwiającą zmianę wysokości z pozycji siedzącej na stojącą. Dobrze widziany jest także jasny kolor i zaokrąglone brzegi. Siedzenie przy zbyt niskim lub wysokim biurku skutkuje nadwyrężeniem stawów i mięśni szyi.

Monitor książkowo powinien znajdować się w odległości około 50-70 centymetrów od oczu, mniej więcej na wyciągnięcie ręki. Natomiast jego górna krawędź może być maksymalnie na poziomie oczu lub lekko poniżej, aby uniknąć nadmiernego naprężenia szyi.

Krzesło biurowe zgodnie z aktualnym rozporządzeniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej musi spełniać kilka wymagań: podstawa z co najmniej pięcioma kółkami, siedzisko z regulowaną wysokością, oparcie ze zmiennym kątem nachylenia oraz regulowane podłokietniki. Z podnóżka należy korzystać w przypadku, gdy powierzchni biurka nie da się regulować lub zakres regulacji jest niewystarczający. To gadżet przydatny szczególnie niskim osobom.

Myszka powinna być dobrana do wielkości ręki konkretnego użytkownika oraz odpowiednio wyprofilowana. Natomiast ergonomiczna klawiatura zapobiega nadmiernemu napięciu mięśni ręki, bólów przedramienia, nadgarstka i łokcia.

Jak prawidłowo ułożyć ciało przy biurku?

Ankieta online przeprowadzona w 2016 roku na portalu "Ergotest.pl" wykazała, że aż 31% pracowników biurowych odczuwa problemy związane z nieprawidłowym stanowiskiem pracy. Wśród najczęściej wymienianych są bóle pleców, głowy, karku i napięcia w ramionach.

Obok odpowiednio zaprojektowanego miejsca pracy, bardzo ważne jest też zachowanie prawidłowej postawy ciała:

Kręgosłup: Plecy powinny być wyprostowane, pod kątem 90 stopni do oparcia. Odpowiednio wyprofilowane krzesło pomoże także wesprzeć odcinek lędźwiowy kręgosłupa, narażony na największe obciążenia.

Ręce: Najbardziej ergonomicznym ustawieniem dla rąk jest ułożenie łokci pod kątem 90 stopni i trzymaniu nadgarstków w jednej linii z przedramionami. Unikając ich nadmiernego zginania, oszczędzimy nasze stawy oraz ramiona.

Nogi: Stopy powinny być położone płasko na ziemi lub znajdować się na specjalnym podnóżku. W ten sposób można poprawić krążenie krwi nawet w pozycji siedzącej.

Pozycja: Regularna zmiana pozycji z siedzącej na stojącą pozwala odciążyć mięśnie kręgosłupa i poprawić krążenie krwi. W tym celu można manipulować wysokością biurka albo co 30 minut wstawać od komputera, robiąc przy tym kilka kroków.

Pozytywne skutki prawidłowej postawy przy biurku

Stosowanie podstawowych zasad ergonomii pracy może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Prawidłowa postawa ciała, odpowiednie ustawienie biurka i krzesła pomagają odciążyć kręgosłup oraz zmniejszyć napięcie mięśniowe, co minimalizuje ryzyko bólu pleców, ramion czy szyi. Prawidłowe ułożenie ciała wpływa również na lepsze krążenie krwi i większe dotlenienie organizmu, co znacząco zwiększa koncentrację i efektywność pracy. W konsekwencji poprawia to naszą kreatywność i ogólną wydajność.

Długotrwałe wpatrywanie się w ekran monitora może prowadzić do pieczenia, swędzenia oczu i nadmiernej wrażliwości na światło. Dlatego ważne jest, aby robić regularne przerwy na mruganie, co pozwala uniknąć wysuszania rogówki. Utrzymanie wzroku na poziomie górnej krawędzi monitora zmniejsza napięcie szyi i oczu.

Praca w komfortowych warunkach pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, obniżenie stresu i większą satysfakcję z wykonywanych zadań. Po 8 godzinach pracy w ergonomicznych warunkach zachowujemy więcej energii na dodatkowe aktywności, takie jak spacer z psem, wycieczka rowerowa czy trening na siłowni.

Jak zadbać o wzrok?

Narząd wzroku jest jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia podczas pracy przy komputerze. Działanie światła niebieskiego i wpatrywanie się w ekran z bliskiej odległości negatywnie wpływa na oczy. Aby zadbać o wzrok, warto stosować zasadę 20-20-20. Metoda ta polega na tym, aby co 20 minut odrywać oczy od monitora i przez 20 sekund patrzeć na punkt oddalony o co najmniej 20 stóp (około 6 metrów), intensywnie przy tym mrugając. Takie zachowanie pozwala oczom odpocząć i zmniejsza zmęczenie.

Większość nowoczesnych laptopów, monitorów i smartfonów ma wbudowane filtry światła niebieskiego, które można łatwo włączyć jednym kliknięciem. Długotrwała ekspozycja na światło niebieskie może wywoływać bóle głowy i zmęczenie oczu, dlatego warto korzystać z tych filtrów podczas pracy.

Oświetlenie biura jest również bardzo istotne. Światło emitowane przez komputer nie powinno być najjaśniejszym punktem w pomieszczeniu. Ekran nie może być zbyt ciemny, dlatego należy znaleźć odpowiednie proporcje oświetlenia, szczególnie jesienią i zimą, kiedy korzystamy głównie ze sztucznego światła.

Osoby noszące okulary lub soczewki korekcyjne powinny wybrać szkła ze specjalną powłoką antyrefleksyjną, która chroni przed światłem niebieskim emitowanym przez ekrany komputerów i smartfonów. Pomaga to również w biurach, gdzie przeważa sztuczne oświetlenie.

Jak urządzić przestrzeń biurową?

W ofercie marki Spacetronik Ergoline znajdziemy różne produkty wspierające prawidłową postawę ciała podczas pracy przy komputerze:

Biurka z regulacją wysokości: Nowoczesne biurka z regulacją wysokości pozwalają jednym kliknięciem zmienić pozycje z siedzącej na stojącą. Są przestronne, stabilne, wykonane z jakościowych produktów, a przy tym bardzo funkcjonalne.

Częsta rotacja pozycji z siedzącej na stojącą wiąże się z szeregiem korzyści. Pomaga odciążyć mięśnie pleców, szyi i głowy. Dodatkowo wpływa pozytywnie na krążenie krwi oraz dotlenienie organizmu. Możemy dłużej zachować pełną koncentrację, a w konsekwencji zwiększyć naszą efektywność i kreatywność.

Krzesła obrotowe: Fotele biurowe marki Spacetronik spełniają wymagania, oferując przy tym wysoką jakość wykonania. Dłuższe sesje przed komputerem nie będą się już wiązały z bólami kręgosłupa, dzięki wyprofilowanemu oparciu i siedzisku.

Uchwyty: Specjalne uchwyty pozwalają zamocować różne przedmioty biurowe, m.in. monitor, laptop, klawiaturę, słuchawki, mikrofon, a nawet tablet czy smartfon. Szczególnie ważne znaczenie w kontekście pracy biurowej ma uchwyt do monitora. Ekran ustawiony na odpowiedniej wysokości wspiera zdrowie. Pomaga odciążyć kręgosłup i wzrok.

Podnóżki ortopedyczne: Ergonomiczne podnóżki pozwalają zachować prawidłową, siedzącą postawę przy biurku. Ich częste stosowanie pomaga zmniejszyć ból nóg i uczucie "zasiedzenia się", kiedy po dłużej sesji odchodzimy sprzed komputera. Mają także wpływ na poprawę krążenia. Niektóre podnóżki wyposażone są w dwa pedały, które mogą pełnić funkcję mini steppera fitness.

Szafki pod biurko: Te niewielkie szafki służą do organizacji przestrzeni biurowej. Można w nich umieścić różne dokumenty, papiery czy zapiski, które miesiącami zalegają na biurku, ale nadal mają jakąś wartość, np. urzędową. Uporządkowane miejsce pracy oddziaływuje pozytywnie na kreatywność i skupienie.

Podkładki na biurko: Podkładka wykonana z jakościowego materiału pozwoli na wygodne przesuwanie myszy i klawiatury po blacie biurka. Dzięki niej oszczędzisz mięśnie ręki, a także staw łokciowy i nadgarstek.

Podsumowanie

Podsumowując, ergonomia jest kluczowa dla naszego zdrowia i efektywności. Współczesne stanowiska pracy powinny być wyposażone w regulowane biurka, wyprofilowane krzesła i uchwyty na monitory. Oszczędzimy wtedy sobie nieprzyjemnych dolegliwości związanych z długotrwałym siedzeniem przed komputerem w jednej pozycji, a przy okazji samopoczucie, koncentrację oraz kreatywność.

Produkty serii Spacetronik Ergoline zaprojektowane są z myślą o maksymalnym komforcie użytkownika. Stanowią więc doskonałe wsparcie w tworzeniu ergonomicznych miejsc pracy.

[1] https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ergonomia;3898447.html
[2] https://www.pterg.org.pl/
[3] https://m.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/83377/2-Z-25-Ergonomiczne-stanowisko-pracy-z-komputerem-J_Kaminska.pdf

Zaufane Opinie IdoSell
4.90 / 5.00 147 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-08-27
Dostawa express.urzadzenie działa bardzo dobrze.do prac w domu spokojnie wystarczy .cena ok
2024-08-15
5
pixelpixel